۱۳۹۳ اردیبهشت ۱۴, یکشنبه

قله‌ی ارفه،روستای زیارت‌سر/۱۲اردیبهشت۹۳

پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت از طریق جاده‌ی فیروزکوه عازم منطقه شدیم که جمعه دوازدهم به قله‌ی ارفه صعود کنیم.بنا بود ابتدای مسیر روستای ارفه(حدودا۱۵ کیلومتر بعد از ورسک) باشه ولی چون سفرمان همزمان با سفرگروهی از رفقا به روستای زیارت سر شده بود که میخواستند به قله ی چهل چشمه صعود کنند،ما نیز به آن روستا رفتیم.شب را در قبرستان ده در جوار امامزاده‌ای خوابیدیم و صبح جمعه از مسیری برشی خود را به پاکوب روستای ارفه رساندیم.

نکته‌ی حايز اهمیت،تعدد پل در جاده و مسیرهای کوهستانی بود که زمان رضاشاه توسط آلمانها ساخته شده بودند و الان بعد سالها روی آنها تردد میشد.

منطقه سبز و خرم با مراتع بسیار ولی بدون آب و گرم بود.بعد از چند فراز و فرود به منطقه ای جنگلی رسیدیم و از راهی نیمه هموار با شیب زیاد به نقطه‌ای رسیدیم که آنرا دیدگاه ارفه نامیدیم.

وارد منطقه‌ی جنگلی شدیم و در شیبی ملایم راه را پیمودیم.نیم ساعتی برای صرف صبحانه توقف کردیم و باز به حرکت ادامه دادیم.آب جیره بندی شده بود،شنیده بودیم منطقه کم آب است ولی دیگه فکر نمی کردیم تا این حد باشه.نه چشمه ای و نه برکه ای و ...هیچ.

در میان راه گروهی که از شهر شاهی راهی قله بودند لطف کردند یک و نیم لیتری آب بهمون دادند.در نهایت بعد قریب به ۶ ساعت بر روی قله ی ۲۷۰۷ متری ارفه گام نهادیم.(۱۲۰۰ متر صعود داشتیم معادل مجسمه ی میدون دربند تا ۲۰۰ متر بالاتر از شیرپلا ولی با سختی بیشتر) دیواره ی تند و تیزی داشت.

بعد از رصد بلندی های اطراف  و در دور دست دریای مازندران  و جنگلهای کجور و صرف ناهار و استراحتی کوتاه (آفتاب گرم و مطبوعی بود) راهی روستای زیارت سر شدیم.دیگه برگشتنه له له گرما و بی آبی مطلق بود،البته هوا هم نسبتا خنک شده بود و ابری ، گاهی نم نم باران میزد.خلاصه با کمی سردرگمی در جنگل بدلیل جهت یابی اشتباه روی جی پی اس،چهار و نیم ساعت بعد به روستای زیارت سر رسیدیم.کمی استراحت کردیم و عازم تهران شدیم.در کل قریب به ۱۲ کیلومتر کوهنوردی و جنگل نوردی  داشتیم.