۱۳۹۳ اردیبهشت ۲۱, یکشنبه

قلل سه گانه‌ی سرکچال۴۲۰۰متر/جمعه۱۹اردیبهشت۹۳

غروب پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ۹۳ به اتفاق آقایان فرهادپور،زرین و معرفتی برای صعود به مجموعه قلل سرکچال به روستای سپیدستان رفتیم.روستای سپیدستان به ارتفاع ۲۷۰۰ متر،حدودا۱۳ کیلومتربعد از فشم(به دو راهی میرسید سمت راست شمشک و سمت چپ دربندسر میرود) و صد متر آنسوتر از پیست برقی شمشک،منشعب از جاده‌ی اصلی واقع شده است.

توی پارکینگ ده چادر زدیم و بعد صرف شام خوابیدیم.صبح جمعه ۱۹ اردیبهشت، ساعت ۶:۱۰ دقیقه به سمت جانپناه لجنی حرکت کردیم.بین راه انواع گیاه‌های کوهی که ما فقط ریواس و آویشن و تره را می شناختیم را دیدیم و از رایحه‌ی دل‌انگیزشان لذت بردیم.

دو ساعت و بیست دقیقه بعد در ارتفاع ۳۴۶۵ متری، به جانپناه لجنی رسیدیم.نسبتا بزرگ بود و گنجایش ۲۰ نفر را داشت ولی داخل آن تمیز نبود.بعد صرف صبحانه به سمت قله‌ی اول سرکچال حرکت کردیم.شیب مسیر بیشتر و بیشتر میشد،در نزدیکی ارتفاع۴۰۰۰ متری همه جا برف بود و چند یخچال خودنمایی میکرد.بعد از گذر از عرض یخچالی نیمه جان و طی ۳ ساعت به اولین قله‌ی سرکچال رسیدیم.روی خط الراس حرکت کردیم و ۲۰ دقیقه بعد بر سرکچال دو در ارتفاع ۴۰۴۰متری پای گذاردیم.

بعد از استراحتی کوتاه و گرفتن عکس و فیلم از بلندی‌های اطراف و رصد آبادی ها و قلل نزدیک و دوردست چون سی چال،کلون بستک،(خط الراس)خط الراس توچال،مونگ چال،خلنو و آبک و آبادی‌های شمشک و دیزین و دربندسر به سمت قله‌ی اصلی سرکچال حرکت کردیم.

مسیر بسیار باریک بود طوریکه دو نفر در کنار هم نمیتوانستند حرکت کنند،دو طرف مسیر دره‌هایی با شیب تند بود و برفی عمیق آنها را پوشانده بود. اندکی خطا و یا سرخوردن منجر به سقوطی مرگبار میشد. ۴۰ دقیقه بعد روی قله‌ی سوم و اصلی سرکچال به ارتفاع دقیق ۴۲۰۰متر قدم نهادیم.

خلنو و برجهایش و تیغه ژاندارک،گردنه ورزآب،قلل پیرزنکلوم،مهرچال،همهن،آتشکوه و از سویی علم کوه،چالون و سیاه کمان ،سی چال ،شیورکش، خرس چال و دال کولی(هرزه کوه) و آزادکوه و ...

یک سو دره‌ی دریوک بود و سوی دیگر دره‌ی میان لالون.از گردنه‌ی ورزآب میشد در کمتر از ۳ ساعت به قله‌ی‌خلنو رسید.ساعت ۱۹ مجددا به روستای سپیدستان برگشتیم و در ترافیک سنگین جاده‌ی فشم و اوشان،بعد از سه ساعت به تهران رسیدیم.صعودی موفق و ساعاتی خوش را در دل طبیعت گذراندیم.

اینم مسیر حرکت روی خط‌ الراس بود

سرکچال اصلی،با خط الراس باریک و خطرناک و شیب زیاد

از روی قله‌ی دوم به ارتفاع۴۰۴۰متر

1. سرکچال به همراه سه قله‌ی چهار هزار متری غربی آن بر روی یک خط الرأس "شرقی غربی" قرار دارد که در منتهی الیه شرقی آن سرکچال از طریق گردنه مرتفع ۴۰۲۰ متری ورزآب به "قله برج" متصل می شود و از سایر جهات به دره های شمالی آن یعنی دریوک و از جنوب به دره شمشک و لالون و فقط از طریق قله ۳۴۰۰ متری میان لالون به قله روته و از طریق گردنه جنوبی لجنی نیز به قله ۳۳۵۰ متری پی ناسوم و آبک متصل می گردد. شانه شرقی قله به ارتفاع تقریبی ۴۰۵۰ متر پس از تشکیل۲ قله مرتفع دیگر از طریق یالی گرده مانند و پرشیب به دره لالون محدود می شود.