۱۳۹۲ خرداد ۲۵, شنبه

گزارش صعود پنجشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۲ به قله قلعه دختر یا قزل ماما





قله قلعه دختر یا قزل ماما در مختصات جغرافیایی ۳۵ درجه و ۵۷ دقیقه و ۴۲ ثانیه شمالی و ۵۱ درجه و ۲۴ دقیقه و ۱۹ ثانیه شرقی با ارتفاع ۳۲۵۶ متر از سطح دریاهای آزاد قرار دارد. 




آغاز حرکت گروه در ساعت ۶ صبح از میدان اصلی روستای آهار و در مسیر روستای شکرآب بود. پس از طی دو کیلومتر به سمت غرب در کنار رودخانه و در سایه درختان به دوراهی شکرآب در مختصات ۳۵.۹۳۶۵N, ۵۱.۴۲۲۲E رسیدیم که راه جنوبی آن منتهی به روستای شکرآب می شود. گروه راه غربی را ادامه مسیر داد. پس از ادامه مسیر دره در ساعت 8 صبح جهت صرف صبحانه در مختصات 35.9458 N, 51.4141 E توقف صورت گرفت. 

صبحانه یعنی لذت بخش ترین قسمت برنامه، حدود 80 دقیقه زمان به خود اختصاص داد. پس از آن گروه با صعود از دره شمال غربی در ساعت۱۰:۳۰ دقیقه به چشمه ای در راه خاکی آهار-شهرستانک رسیده و پس از لختی استراحت در ساعت ۱۰:۵۰ دقیقه به گردنه بین قلل آهار بشم و قلعه دختر در مختصات 35.9562N, 51.4011E رسید. سپس با چرخش به سمت شمال بر روی یال منتهی به قله قدم گذاشته و با عبور از مسیر کمی ریزشی گروه به صخره های پای قلعه دختر رسید. در انتها در ساعت ۱۲:۴۰ دقیقه به قله ۳۲۵۶ متری قلعه دختر قدم نهادیم. 

از فراز قله قلعه دختر می توان قلل زیر را در شرایط هوای مناسب رویت نمود:

·         جنوب شرقی: سیاه بند، پیازچال و لزون غربی
·         جنوب: برف چال، توچال، قزقونچال، سرباز، هومند و شاه نشین
·         جنوب غربی: آهار بشم، بازارک و لوارک
·         غرب: ناز، میشینه نو، کهار (با فاصله هوایی 35 کیلومتری)، و ونتار و سیب چال و هفت خان و هزاربند
·         شمال: کلون بستک (۴۱۵۶ متر)، ولدربالدر، آلابند و سی چال 
·         شرق: دماوند (با فاصله هوایی ۶۵ کیلومتری)، مهرچال، پیرزن کلوم و همهن.

در مسیر بازگشت تصمیم گروه این شد که به جهت تنوع مسیر ده تنگه برای بازگشت انتخاب شود. با کم کردن ارتفاع از یال شمالی قله قبل از رسیدن به گردنه زرگاه از نقطه 35.9660N, 51.4038E وارد دره شده و در کنار نهر به سمت شرق ادامه مسیر داده شد. با افزایش حجم آب به مرور عبور سخت تر شده و بستر رودخانه سنگی و صعب العبور می شود لذا تصمیم به خروج از خط القعر دره و صعود به یال شمالی آن گرفته شد. با ادامه راه در مسیر پاکوب در انتهای یال با توجه به وجود صخره در انتهای یال مسیر گروه مجددا به سمت خط القعر اصلاح شده و گروه پس از دور زدن آبشار در امتداد مسیر لوله های انتقال آب به دره ده تنگه فرود آمده و در کنار چشمه ده تنگه به مختصات 35.9688N, 51.4326E در ساعت ۱۸:۳۰ دقیقه توقف نمود. پس از یک ساعت توقف در کنار چشمه با ادامه مسیر جاده در دست احداث آهار به ده تنگه در ساعت ۲۰ با رسیدن به روستای آهار برنامه این هفته به انتها رسید.

نرسیده به دوراهی شکرآب

نرسیده به دوراهی شکرآب

بعد از دوراهی شکرآب
جمع آوری هیزم

مقدمات صبحانه
مقدمات املت
دامنه های جنوبی قلعه دختر

چشمه آب نزدیک گردنه آهار-شهرستانک
قزل ماما
یال جنوبی قلعه دختر
نمای جنوب غربی قلعه
قله توچال
کمی هم دست به سنگ
نمای غربی قلعه دختر
طاق های نیمه ویران








صخره هایی که گویا با دهانی باز نظاره گر قلعه دختر هستند






صبحانه













چشمه ده تنگه

۳ نظر:

  1. ما رو نبردین.علی مقدم

    پاسخحذف
  2. با سلام لطفا برنامه این هفته رو اطلاع رسانی کنید. (تو رو خدا یه برنامه ی سبک که به امتحانام برسم! :) )

    پاسخحذف