۱۳۹۲ خرداد ۱۶, پنجشنبه

چهارشنبه۱۵خرداد۱۳۹۲/دنا،حوض دال



رشته کوه دنا بخشی از سلسله جبال زاگرس است که از ناحیه‌ی شمال غربی به جنوب شرقی امتداد پیدا کرده است.این رشته به طول تقریبی ۷۰کیلومتر مرز مشترک استان های اصفهان از سمت شمال و شرق-کهکیلویه و بویراحمد از سمت غرب و فارس از سمت جنوب غربی است.

روی این رشته کوه ۷۰ کیلومتری حدود ۴۰ قله‌ی بالای ۴۰۰۰ مشاهده می‌شود.رشته‌ی دنا از شمال به جنوب دارای قپه‌های شمالی و جنوبی و مرکزی است.ارتفاعات مورد بحث ما در قسمت قپه‌ی مرکزی است.

بعد از سمیرم ۱۱ تونل را پشت سر می‌گذاریم و وارد شهر پاتاوه میشویم(جاده با دور زدن مسیر شمالی دنا و در کوهپایه‌های کل قدویس می‌گذرد)،بعد از آن سمت چپ تابلوی روستای توت نده را پی می‌گیریم تا به شهر سی‌سخت برسیم.شب را در خانه‌ی کوهنورد می‌گذرانیم و صبح ساعت ۳:۳۰ به سمت منطقه پادنا و چشمه میشی حرکت می‌کنیم.ساعت ۴ پای کار هستیم.

در قسمتی در حاشیه‌ی جاده که محل پارک خودروها هست(امتداد جاده به روستای خفر در جناح شمالی رشته کوه دنا-قپه‌ی شمالی- میرود) وارد دامنه ی سیچانی می شویم و یالی را که در ابتدا ملایم و به تدریج تند و مستلزم گذر از یخچال هایی با شیب تند و خطرناک است را پی میگیریم تا به گردنه‌ی بیژن(پهلوان افسانه‌ای وفادار به کیخسرو)  و یال سیچانی میرسیم.قبل از رسیدن به قله‌ی سیچانی مسیر شرقی را پیش میگیریم.از آنجا میتوانیم دیگر مسیر رسیدن به حوض دال از طریق یابوسقط شد(چون انقدر دشوار هست که یابو هم نمیتواند از آن بالا رود) و تنگ بزکش و دو پناهگاه سنگی و فلزی آن دیده میشود.

خود را روی یال حوض دال می‌اندازیم و از مسیری پاکوب به سمت قله حرکت می‌کنیم،انتهای مسیر شیبی تند و نفس کش دارد.در سمت شرق روستای زیبای سی‌سخت خود نمایی می کند،سرانجام بعد از قریب به ۷ ساعت بر روی قله‌ی ۴۳۵۰ متری حوض دال گام می‌نهیم.دال نام نوعی لاشخوربوده که به گفته‌ی افراد بومی منقرض شده(یا دیگر دیده نشده اند) و الان به نوعی عقاب اطلاق می شود.پایین قله چال بزرگی(حوض) هست که محل استقرار دال‌ها بود.

در جنوب قله‌های نوک تیز نِوِل ،برف کرمو،کِل خرمن ، پازن پیر(۴۲۸۰متر)،کوه سیاه و برد آتش-  در شمال(یال چسبیده به حوض دال و مسیر مرتع بزرگ دشتک قلل مرتفع کَرسُمی حراغربی و شرقی وماش و برج آسمانی،قاش مستان، مورگل ،بن رو و کپیری به وضوح قابل مشاهده هستند. 

حوض‌دال(۴۳۵۰متر)‌‌،‌‌کَرسُمی(۴۲۶۰متر)‌‌،حرا‌غربی(۴۴۳۰متر)،حرا‌شرقی(۴۳۱۰متر)‌،ماش(۴۴۰۰متر)‌،بن‌رو(۴۲۵۰متر)‌،
برج‌ آسمانی(۴۴۳۵متر)‌، قاش‌مستان(۴۵۵۰متر)‌،کپیری(۴۲۵۰متر)،مورگل(۴۴۲۰متر)

همین‌جا از جناب آقای نبی ا... ضیایی(دبیر فرهیخته‌ی ادبیات) که راهنمای خوب ما بودند و درمسیرصعود،کوهنوردانی که به منطقه آشنا نبودند را،راهنمایی می‌کردند  و اطلاعات جامع و گسترده‌ای از منطقه را ارایه دادند تشکر ویژه می‌کنم.







 برف کوبی آقای ضیایی برای گروه

 یخچال دره سیچانی
کوهپایه‌ی سیچانی




 پازن پیر،کل خرمن،برف کرمو،کوه سیاه،برد آتش
 روستای سی‌سخت
 کوه گل

 مسیربزکش و یال یابو سقط شد و دو پناهگاه سنگی و فلزی آن
 شیب تند منتهی به قله‌ی حوض دال
 استراحت بر فراز حوض دال


بر فراز دنا.از راست مرتع دشتک،کرسمی،حرا غربی،حرا شرقی،ماش،برج آسمانی،قاش مستان،مورگل،بن رو،کپیری
 گروه کوهنوردی اندیشه‌ی سبز کوهستان بر فراز قله‌ی ۴۳۵۰ متری حوض دال
 همنوردان دیگر ما،جناب آقای رزاقی،سرکار خانم کارشناس،حاج علی آقا و جناب استاد ضیایی

 انتهای مسیر

 جناب آقای نبی ا... ضیایی

۲ نظر:

  1. رشته کوه دنا بخشی از سلسله جبال زاگرس است که از ناحیه‌ی شمال غربی به جنوب شرقی امتداد پیدا کرده است.این رشته به طول تقریبی ۷۰کیلومتر مرز مشترک استان های اصفهان از سمت شمال و شرق-کهکیلویه و بویراحمد از سمت غرب و فارس از سمت جنوب غربی است.

    روی این رشته کوه ۷۰ کیلومتری حدود ۴۰ قله‌ی بالای ۴۰۰۰ مشاهده می شود.رشته ی دنا از شمال به جنوب دارای قپه های شمالی و جنوبی و مرکزی است.ارتفاعات مورد بحث ما در قسمت قپه ی مرکزی است.

    پاسخحذف
  2. حوض‌دال(۴۳۵۰متر)‌‌،‌‌کَرسُمی(۴۲۶۰متر)‌‌،حرا‌غربی(۴۴۳۰متر)،حرا‌شرقی(۴۳۱۰متر)‌،ماش(۴۴۰۰متر)‌،بن‌رو(۴۲۵۰متر)‌، برج‌آسمانی(۴۴۳۵متر)‌، قاش‌مستان(۴۵۵۰متر)‌،کپیری(۴۲۵۰متر)،مورگل(۴۴۲۰متر)

    پاسخحذف